Blog - Prostym językiem o zdrowiu

Nie wkurzaj się! Co stres robi z Twoim ciałem?

Nie wkurzaj się! Co stres robi z Twoim ciałem?

Gdy poczujemy lęk, stres, WKURZENIE nasz organizm jak strażnik przygotowuje się fizycznie i psychicznie do walki. Niestety reakcja stresowa zupełnie jest niezależna od naszej świadomości, powstaje niezależnie. Czyli nie mamy wpływu na stres! CZY NAPEWNO TAK JEST?

SKOK ADRENALINY – NATURALNY ODRUCH NA STRES! Zwiększa się dopływu krwi do serca, płuc i dużych mięśni, szczególnie rąk i nóg. Zmysły wyostrzają się, dlatego całe nasze otoczenie zapytuje „CHYBA MASZ ZŁY HUMOR?” lub stwierdza „ALE JESTEŚ WKURZONY”. To mechanizm obronny, eliminacja „stresorów”. Niestety reakcja ta, znacząco obniża nasze możliwości koncentracji i kontrolowania uwagi.

A NASZE CIAŁO REAGUJE JESZCZE BARDZIEJ:

  • mięśnie się kurczą (długotrwały stres to przykurcze)
  • nadpotliwość – duża utrata wody
  • poziom cukru podnosi się – dodając energii, ale i powodując często wzmożone łaknienie na węglowodany
  • obniża się cienienie krwi w powierzchniowych naczyniach
    NASZE CIAŁO SZYKUJE SIĘ DO WALKI! Niestety bez intelektu – na poziomie odruchu (WAŻNE: u dzieci taki stan postrzegamy jako roztargnienie lub/i nadpobudliwość – a to po prostu chroniczny stres).

W KONSEKWENCJI GDY CIAŁO JEST W CIĄGŁYM NAPIĘCIU – A WSZYSTKIE SIŁY UKIERUNKOWAŁY SIĘ NA OBRONĘ:

  • spada odporność,
  • pojawiają się bóle kostne, mięśniowe,
  • chroniczne zmęczenie,
  • bóle głowy, migreny, nudności.

CIAŁO: nie funkcjonuje poprawnie, a w chronicznym napięciu mięśni oraz struktur powięziowych, nieprawidłowo działają również narządy wewnętrzne. Podobnie jak całe ciało są w ciągłym napięciu, gotowe do walki, co znacząco wpływa również na biochemię: wahania poziomu hormonów, zmiany metaboliczne, nieregularne miesiączki, problemy z wypróżnianiem się itp.

WIĘC JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? – JAK NAJSZYBCIEJ – JAK NAJSKUTECZNIEJ

  1.  RACJONALIZUJ PROBLEM: odrzuć te problemy, na które nie masz wpływu, nie zamartwiaj się i nie stresuj sprawami w których nic zmienić nie możesz.
  2. POSZUKUJ ROZWIĄZAŃ: włącz intelekt, poszukaj rozwiązań na te problemy, na które masz wpływ. Nie czekaj, gdyż zagrożone jest Twoje zdrowie
  3. RUCH – RUCH – AKTYWNOŚĆ – pobiegaj, popływaj, pójdź na zajęcia grupowe. JOGA, która daje terapię dla ciała i duszy pozwoli jednocześnie na odprężenia ciała i umysłu
  4. ZAUWAŻAJ SWOJE SUKCESY W ROZWIĄZANIU PROBLEMÓW, nie powtarzaj negatywów, gdyż powtarzane w Twoim umyśle, spełniają się w rzeczywistości.
  5. ODPOCZNIJ!

JESTEM TU I TERAZ… To tak jak czekolada poprawia Ci humor, wpływając na wydzielanie endorfin, podobnie pozytywna informacja która pojawia się w Twojej głowie, jest lekiem „dosłownie” na stres i obniżony nastrój. Budulcem ciała jest bowiem jedzenie, umysłu informacja.  Nawet jeśli moje rady wydały Ci się oczywistą – oczywistością, spróbuj…

Podziel się postem na Facebooku
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.