Blog - Prostym językiem o zdrowiu

Okrągłe plecy… czyli kręgosłup na okrągło

Okrągłe plecy… czyli kręgosłup na okrągło

postura-3OKRĄGŁE PLECY – to pogłębiona krzywizna odcinka piersiowego (tzw. hiperlordoza piersiowa, o której więcej napisałam w artykule „Czy kręgosłup ma być prosty?”). Powstaje nie tylko w wyniku siedzącego trybu życia, wykonywanej pracy przy komputerze, w pozycji pochylonej. Powstaje bowiem również w wyniku stresu i negatywnych emocji (czasem depresyjnych, obniżonego nastroju). Rzadszymi przyczynami okrągłych pleców są również krzywica, gruźlica, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, choroba Scheuermanna – kifoza młodzieńcza, wynikająca z jałowej martwicy występującej u chłopców w wieku dojrzewania.

OKRĄGŁE PLECY – TO ZESPÓŁ OBJAWÓW:

  • Spłaszcza się klatka piersiowa – więc dochodzi również do skrócenia oddechu i ucisku na przeponę; w tym przypadku cierpią również narządy wewnętrzne (często okrągłe plecy są przyczyną problemów z żołądkiem lub trzustką)
  • Ramiona przesuwają się ku przodowi, za takim ustawieniem podążają  ręce przesuwając się również do przodu, przez co zmienia się środek ciężkości ciała. UWAGA! Okrągłe plecy to jedna z przyczyn przeciążenia przodostopia, czego konsekwencją jest płaskostopie poprzeczne (wada stóp dotycząca większości dorosłej populacji ludzi).

CO ROBIĆ?

  1. ZAPOBIEGAĆ: ćwiczyć i kontrolować! Ważne jest, aby w każdym dniu uwzględniać higienę kręgosłupa. Ćwiczenia wzmacniające i rozluźniające, które stanowić będą o prawidłowym napięciu tkanek miękkich.

rolowanie_plecow

KIEDY OKRĄGŁE PLECY MAMY: najważniejsze, aby unormować napięcie w tkankach miękkich (mięśnie, powięzi). Tu zbawienna bywa terapia manualna oraz ćwiczenia,  które pozwolą na rozluźnienie (rozciągnięcie) struktur mięśniowo – powięziowych KLATKI PIERSIOWEJ i wzmocnienie mięśni pleców w odcinku piersiowym (które są wydłużone, rozciągnięte) – przykładowe ćwiczenia zapobiegające plecom okrągłym znajdziesz poniżej.

TRUDNE SŁOWA DLA SIŁY I LUZU:

  • Wzmożone napięcie obserwujemy w mięśniu piersiowym większym i piersiowym mniejszym oraz zębatym przednim.
  • Nadmiernie rozluźnione struktury (rozciągnięte) to mięśnie grzbietu (najszerszy, równoległoboczny i czworoboczny) oraz mięśnie głębokie (prostownik odcinka piersiowego i mięśnie karku) – tu niezmiernie ważną terapią jest stabilizacja centralna, ćwiczenia wzmacniające, siłowe, które Pacjent wykonuje również w domu.

W ostatnim etapie korygujemy całą postawę (stopy, kolana, biodra), która zmieniła swoje ustawienie w wyniku kompensacji Rehabilitacja nie może pominąć ćwiczeń oddechowych, odblokowania przepony. Aby utrzymać efekt terapii wzmocnioną i rozluźnioną strukturę, spozycjonować możemy indywidualną wkładką ortopedyczną, właściwie stabilizującym obuwiem oraz odpowiednimi siedziskami, które stymulują nas do utrzymania właściwej postawy podczas siedzenia.

KILA ĆWICZEŃ DLA ZDROWIA KRĘGOSŁUPA

  1. Rozluźnij klatkę piersiową

zalacznik-1 zalacznik-2

 

 

 

 

 

zalacznik-4 zalacznik-3

2. Wzmacniaj mięśnie pleców

zalacznik-13 zalacznik-8

zalacznik-9 zalacznik-10

 

zalacznik-11 zalacznik-12

3. Kształtuj prawidłowe wzorce

zalacznik-6zalacznik-5

 

 

Podziel się postem na Facebooku
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.