Blog - Prostym językiem o zdrowiu

JAK CHODZĄ NASZE STOPY? przeanalizuj samodzielnie …

JAK CHODZĄ NASZE STOPY? przeanalizuj samodzielnie …

ZACZNĘ OD OCZYWISTOŚCI: JEŚLI ŹLE USTAWIASZ STOPY – ŹLE STANĄ RÓWNIEŻ TWOJE NOGI – TO DOPROWADZI DO BŁĘDNEGO USTAWIENIA KRĘGOSŁUPA i MIEDNICY – a w konsekwencji:

  • „docieramy” stawy i kości – dochodzi do zwyrodnień
  • nadwyrężamy więzadła i mięśnie
  • pogłębiamy wady

BO STOPY TO PODSTAWA! Dosłownie … Więc dowiedz się więcej, jak przetacza się Twoja stopa zgodnie z „prawidłowościami” jakie ją obowiązują – podstawą wiedzy będzie poniższy rysunek:

jak-przetacza-sie-stopa
 ŻEBY RUSZYĆ „Z KOPYTA” POTRZEBNA JEST FAZA PODPORU, która pełni rolę stabilizacyjną, czyli nie pozwala nam się przewrócić kiedy druga kończyna jest w FAZIE WYKROKU.  W chwili, gdy pięta jednej stopy i głowy kości śródstopia drugiej stopy są oparte równocześnie na podłożu, następuje okres DWUNOŻNEGO PODPARCIA.
UWAGA: w czasie biegu nie ma tego momentu, pojawia się tutaj faza lotu!!! Jak biega stopa to super materiał na inny artykuł dla fanów biegania.


NO TO ZACZYNAJMY (PATRZ NA RYSUNEK) – WYKONUJ BARDZO POWOLNE KROKI (jak w zwolnionym filmie i porównuj z wiedzą poniżej)

  1. Faza podporu rozpoczyna się od chwili oparcia pięty (a).
  2. Następnie obciążenie stopy zwiększa się o dwa kolejne punkty podparcia: I i V głowę kości śródstopia – (NIESTETY NASZE SPOŁECZEŃSTWO CIERPI NA PŁASKOSTOPIE POPRZECZNE – DLATEGO CZĘSTO W TYM MIEJSCU STOPA OBCIĄŻA RÓWNIEŻ POZOSTAŁE GŁOWY) – prawidłowość pokazana jest w punkcie (b).
  3. Kolejno idąc obciążamy stopniowo całą podeszwową część stopy (c, d) do pełnego obciążenia (e).
    UWAGA!!! W tym momencie, zwanym pełnym podparciem, środkowa wewnętrzna cześć stopy nie jest obciążona. Takie bowiem obciążenie stopy jest warunkiem prawidłowego i efektywnego przebiegu następnego etapu- TZW. OKRESU WYBICIA. NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ? Jeśli masz płaskostopie podłużne lub dokucza Ci np. koślawość kolan, stopa przetoczy się przez jej wewnętrzną część, a to „nie dobre” zjawisko dla Twoich kolan i bioder, z punktu widzenia tzw. biomechaniki.
  4.  Po przesunięciu ciężaru ciała do przodu, poza nogę dźwigającą, zmniejsza się obciążenie pięty (f), która unosi się w górę, a stopa opiera się na głowach kości śródstopia i palcach (g).
  5. Następnie obciążanie stopniowo ulega zmniejszaniu (h, i, j, k, l), stopa odbija się od podłoża- jest to FAZA ODBICIA- i przesuwa w przód, wchodząc w FAZĘ WYKROKU… I TU KOŃCZY SIĘ PEŁEN OBIEG KROKU. 
    W tym samym czasie druga noga (z chwilą postawienia pięty na podłożu) przejmuje ciężar ciała i rozpoczyna się FAZA PODPORU. Żeby ponownie „RUSZYĆ Z KOPYTA”


W pełnym jednym cyklu chodu na obciążenie stopy przypada 60% czasu, a na wykrok 40%.  Czy może to stanowić wniosek, że nawet jak chodzimy to stoimy?

JEŚLI KROK NIE PRZEBIEGA PO „NASZEJ MYŚLI”?

Odpowiedzi szukajmy nie tylko w stopie, ale w całym aparacie ruchu. Wspomniałam wyżej o związku przetaczania stopy z koślawością kolan. Ale na nasz ZDROWY KROK ma wpływ każdy aspekt naszego ciała, nawet to w jakiej jesteśmy kondycji psychoemocjonalnej lub kiedy dolega nam ból głowy lub żołądka. SPRAWDŹCIE TO! Przetaczanie stopy można świetnie sprawdzić bawiąc się farbkami do ciała – pomalować stopy, przejść się i obserwować swoje kroki (UWAGA! NA TWARDY I STABILNYM PODŁOŻU TEST BĘDZIE WIARYGODNY – NA PIASKU NIESTETY NIE ODZWIERCIEDLI TEGO JAK CODZIENNIE POKONAĆ MOŻEMY WSZĘDOBYLSKI BETON)

Podziel się postem na Facebooku
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.