Blog - Prostym językiem o zdrowiu

Kolana w literę „X” lub „O”… o wadach naszych kolan

Kolana w literę „X” lub „O”… o wadach naszych kolan

Coraz częściej u młodych osób obserwujemy problemy związane z kolanami. Kontakt z osobami aktywnymi w siłowni, klubie fitness pokazuje nam jak wiele osób jest po zabiegu operacyjnym łąkotki, po ostrzyknięciach sterydowych lub kwasem hialuronowym. Problemy z kolanami pojawiają się najczęściej w wyniku wadliwej biomechaniki, czyli przeciążeń podczas ruchu. A do nich dochodzi głównie w wyniku wad kolan, złego ustawienia, które powoduje liczne tarcia, obciążenie więzadeł w ustawieniu, do którego kolano nie jest przygotowane. Inną przyczyną są oczywiście urazy – ale na nie mamy większy wpływ (choć ostrożność i przezorność zawsze w cenie).

ZRÓBMY WIĘC TO, NA CO WPŁYW MAMY – ZBADAJ SIĘ SAMODZIELNIE.


kolana_koslaw_szpot

Stań przed lustrem, wykonaj szybkie testy, które pozwolą Ci zawnioskować, czy Twoje kolana są ustawione prawidłowo

  • RYS. 1. – KOŚLAWOŚĆ KOLAN – to sytuacja, w której przy złączonych kolanach stojąc swobodnie, między kostkami pozostaje odstęp; za normę medyczną przyjmuje się odstęp do 5 cm, ale przy korekcji i działaniu medycznym uwzględnić należy wagę, wiek, stan stawów, wagę – one mogą mieć wpływ na pogłębianie wady i działać należy szybciej
  • RYS. 3. – SZPOTAWOŚĆ KOLAN – to sytuacja, w której przy złączonych kostkach stojąc swobodnie, kolana nie łączą się
  • RYS.2. – TO KOLANA PRAWIDŁOWE – sytuacja, w której podczas chodu, biegu, wykonywania ćwiczeń, kolano powinno ustawiać się w taki sposób, aby spełniać swoją fizjologiczną funkcję.
     INNE NIEPRAWIDŁOWOŚCI KTÓRE MOŻESZ ZAOBSERWOWAĆ:
  • czasem kostki i kolana łączą się poprawnie, ale obserwujemy, że łydki kierują się na zewnątrz,  a rzepki kolana kierują się do środka – może to być wadliwa rotacja np. kości piszczelowej w stosunku do stępu. To jeden z przykładów tzw. rotacji, na którą powinniśmy zwracać uwagę, bo w tych przypadkach nasze kości, wadliwie ustawiają się w stawach. A kiedy kolano ustawi się wadliwie dochodzi do przeciążeń, wzmożonego napięcia i w konsekwencji do mikrourazów. W konsekwencji spotykają nas naderwania więzadeł, pęknięcia łąkotek itp.

CO ROBIĆ?
Jeśli po Twojej samodzielnej diagnozie, obserwujesz któryś z objawów opisanych powyżej należy sprawdzić jak układają się przeciążenia w Twoich kończynach – pomaga w tym analiza chodu i rozkładu obciążeń na stopach, poprzez tzw. badanie komputerowe stóp oraz badanie funkcjonalności wykonywane przez wprawnych fizjoterapeutów.

Twoje obuwie powinno prawidłowo ustawiać nogę, w tym pomogą indywidualnie przygotowane wkładki ortopedyczne korekcyjne.

Ćwiczenia powinny być ukierunkowane na to aby prawidłowo ustawić kończyny. Nawet jeśli wykonujesz ćwiczenia w siłowni, czy też na zajęciach fitness, na badaniu komputerowym spytaj diagnosty jakich ćwiczeń powinieneś unikać, a które sprzyjać będą rozbudowie mięśni, które utrzymują Twoje kolano w prawidłowym ustawieniu.

Stretching … prostym językiem o strukturach naszego ciała: popatrz raz jeszcze na rys. 1. Zwróć uwagę, że pasmo boczne nóg jest skrócone, a wewnętrzna część nóg ma struktury znacznie wydłużone. Stretching w takim przypadku powinien być skoncentrowany na tym, aby rozluźnić struktury zewnętrzne (pasmo boczne), a świetnym rozwiązaniem w tym zakresie jest rolowanie. Wzmocnić musimy również pasmo wewnętrzne, aby stało się napięte i silne – a to już ćwiczenia ukierunkowane na rozwój mięśni (to dokładnie to samo, co robimy, kiedy chcemy osiągnąć płaski brzuch).

rolowanieA jak będziesz postępować, jeśli Twoje kolana ustawiły się jak na rys. 3, czyli w szpotawości? WYSIL UMYSŁ … podaj rozwiązanie na podstawie powyższego przykładu postępowania.

 

Podziel się postem na Facebooku
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.