Blog - Prostym językiem o zdrowiu

Aktywne siedzisko – siedź aktywnie

Aktywne siedzisko – siedź aktywnie

dr Jolanta Ignaszewska-Kühbauch – „S-Ball krzesło, które myśli za nas – ćwiczymy siedząc prawidłowo”

Długotrwałe siedzenie w domu, szkole czy biurze na nie ergonomicznym krześle może być przyczyną bardzo poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu kręgosłupa oraz układów krwionośnego i nerwowego

siedzisko

Coraz większą część czasu spędzamy w pozycji siedzącej. Pozycja ta wcale nie jest najwygodniejsza dla naszego kręgosłupa. Wręcz przeciwnie. Badania przeprowadzane już w latach 70. ubiegłego wieku wykazały, że ciśnienie w dysku (krążku międzykręgowym w regionie lędźwiowym kręgosłupa) jest dużo większe w pozycji siedzącej, niż kiedy stoimy. Pozycja wyprostowana jest efektem ewolucji biologicznej trwającej kilka milionów lat, podczas których kręgosłup stopniowo „przyzwyczajał” się do utrzymywania naszego ciała w pionie. Tymczasem siedzący tryb życia to efekt rozwoju kulturowego, trwającego zbyt krótko, by w budowie kręgosłupa dokonała się jakakolwiek ewolucja.

Kształt oraz miękkość siedziska i oparcia decydują o komforcie, jaki odczuwamy przysiadając na krześle, lecz nawet najlepsza forma okaże się niewystarczająca, jeśli będziemy w nim siedzieć przez kilka godzin. Krzesło powinno więc dawać możliwości wyregulowania swoich parametrów do sylwetki użytkownika, czyli wzrostu i wagi. Chodzi nie tylko o wysokość siedziska, ale także o jego głębokość i pochylenie oraz wysokość i pochylenie oparcia. To popularne minimum, które zapewniają już najprostsze mechanizmy. Dużo więcej korzyści dla zdrowia daje tzw. siedzenie dynamiczne, którego idea zdobyła sobie w ostatnich latach ogromną popularność wśród lekarzy-ortopedów, ergonomistów oraz projektantów i producentów mebli. Współczesne krzesła i fotele biurowe mają prowokować użytkownika do ciągłej zmiany pozycji, a jednocześnie gwarantować, by oparcie śledziło ruchy ciała, w sposób ciągły podpierając kręgosłup. Dzięki temu naciski na krążki międzykręgowe zmieniają się co jakiś czas (nie są jednostajne), a część ich wartości przejmuje oparcie krzesła.

siedzisko2

S-Ball to oryginalny produkt, który wymusza właśnie tzw. siedzenie dynamiczne, polegające na tym, że nawet niewielkie ruchy ciała prowokują automatyczną pracę mięśni bez konieczności koncentrowania na tym uwagi. Jest to bardzo istotne działanie profilaktyczne dla kręgosłupa, które jest dość utrudnione lub wręcz niemożliwe, gdy siedzi się na zwykłym krześle lub w fotelu. Ważna jest też możliwość łatwego przemieszczania S-Balla dzięki podstawie na kółkach, a także dzięki pozycji przyjmowanej na siedzisku przypominającej siedzenie na grzbiecie konia.

Najwyższej jakości piłka rehabilitacyjna, atestowana – przeciwwybuchowa, umożliwiająca uzyskanie większej i elastycznej płaszczyzny podparcia. Higiena – łatwość w utrzymaniu czystości krzesła SBall z możliwością zastosowania delikatnych środków dezynfekujących.

Zestaw PELOTA – SIEDZISKO – STOPY stanowi o siedzeniu stabilnym (bezpiecznym), przy jednoczesnych elementach dynamicznych (piłka). Możliwość dostosowania krzesła do wzrostu poprzez zastosowanie dodatkowej tulei (stożka samomocującego).  Mobilność podczas siedzenia – możliwość dopasowania do każdej czynności poprzez zastosowanie kółek oraz hamulców na kółka do siedzenia stabilnego i wykonywania ćwiczeń np. z taśmą .

siedzisko3

Walcząc o utrzymanie równowagi podczas siedzenia zdecydowanie podnosimy koordynację, równowagę a przede wszystkim stabilizację stawową, zmniejszając znacznie ryzyko uszkodzeń w obrębie aparatu ruchu. Tym nie mniej tylko piłka spełnia warunki idealnego, dla współczesnego człowieka, siedziska. Inne jej zalety, to likwidacja bądź zmniejszanie napięć okolic karku i łopatek (tak często występujących szczególnie u osób pracujących siedząc), zmniejszenie dolegliwości w okolicach lędźwi (poprzez wymuszona korekcje ustawienia miednicy /, odciążenie krążków międzykręgowych I stawów kręgosłupa, kolanowych I skokowych) poprawa stabilizacji I rozluźnienie mięśni.

Kolorowe kule zadomowiły się na dobre w wielu polskich klubach fitness, na salach gimnastycznych szkół, przedszkoli, w gabinetach fizjoterapii i rehabilitacji i klubach sportowych. Większość sportowców wyczynowych światowej czołówki nie wyobraża sobie treningu bez „fenomenu równowagi”. Mam nadzieje, iż korzystających z dobrodziejczych zalet piłek fitbal w Polsce będzie, z roku na rok coraz więcej. Wierze, ze już dziś wiele osób przekonanych o terapeutycznym działaniu kolorowych kul, tak jak ja pisząc ten artykuł, korzysta z alternatywnego „dynamicznego” siedzenia na piłce podczas pracy przy komputerze, oglądania telewizji, czy chociażby od czasu do czasu, w przerwie dla odciążenia kręgosłupa, kładzie się na piłce przodem lub tyłem doznając w kilka sekund prawdziwego odprężenia.

Na zdjęciach kilka z możliwych do przyjmowania na s-ball zmiennych pozycji cudownie odciążających kręgosłup, zapobiegających garbieniu się, wręcz energetyzujących.

Dziękuję mojej wnuczce Mai za pogodna prezentacje na s-ball.

dr Jolanta Ignaszewska-Kühbauch

Podziel się postem na Facebooku
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.